‘Kunst op het rondpunt’
In het kader van het project ‘vuur!werk’ in 2009, gerealiseerd door samenwerkingsverband Rupelstreek, waarbij kunstenaars en ondernemers in de Rupelstreek in de verf gezet werden, presenteren we dit kunstwerk: ‘Kunst op het rondpunt’.
Paul Cornelis en Hoek 76 engageerden zich om in het kader van dit project Kristof Morel en Luc De Backer de opdracht toe te vertrouwen om een markant signaal op de rotonde van het bedrijventerrein te ontwikkelen.
De uitgesproken wensen van Paul Cornelis waren: duurzaam, origineel in vorm en met gerecycleerde materialen. Een link met de maatschappij – de industrie – het bedrijvencentrum en de omgeving.
Het kunstwerk werkt met een zeer alledaagse, haast banale vormentaal nl. Verkeersborden. Niet meteen objecten die men associeert met een kunstwerk of een sculptuur in de openbare ruimte. Juist daarom zorgt de installatie voor een visuele verwarring en is ze absurd van aard. Op het eerste zicht haast vanzelfsprekend en plausibel op deze plek.
Net als vele zaken in de wereld van het ondernemen bestaat deze sculptuur uit gecodeerde afspraken die we met zijn allen trachten na te komen. Dit zorgt voor continuïteit, doorstroming, dynamiek en herkenbaarheid. De verkeersplaten waaruit de scultuur is opgebouwd bestaan uit bestaande (nieuwe en gerecycleerde) verkeersborden en verzonnen pictografie.
De combinaties, de begrijpbare en onbegrijpbare betekenissen, de enome hoeveelheid, de verschillende vormen en formaten, verspringende hoogtes en het duizelingwekkende kleurgebruik zorgen ervoor dat mensen het duidelijk (h)erkennen als kunstwerk en niet als een onveilig bewegwijzerde plek. Uiteraard zijn we ons bewust van het humoristische en ironische spel van betekenissen die dit kunstwerk zal genereren.
Kortom een kunstwerk zoals het leven zelf: Chaotisch, onvoorspelbaar, esthetisch, rommelig en informatief, maar bovenal een grote farce!!!!!